Zoekmachines; hoe werken ze?

Op internet zijn zoekmachines heel belangrijk. Iedereen die niet over een specifieke link, URL of domeinnaam van een bepaalde website beschikt, vult namelijk zijn vraag op de zoekbalk van de zoekmachine in. De vaakst gebruikte zoekmachine is Google, dat zal geen verrassing zijn. Daarnaast zijn Bing, Yahoo en DuckDuckGo zoekmachines die regelmatig gebruikt worden. Om ze te leren benutten is het belangrijk eerst antwoord te geven op de vraag: zoekmachines, hoe werken ze nu eigenlijk?   

Zoekmachine, hoe werken ze precies?

Allereerst kijkt een zoekmachine vaak naar de locatie waar u zich bevindt en naar de taalcode van het apparaat waarmee u werkt. Deze instellingen beïnvloeden de resultaten van de zoekmachine. Verder gaat de zoekmachine na het intypen van uw zoekcriteria (een woord, zin of vraag) op zoek naar resultaat dat hierop aansluit. Dat wordt ‘organisch resultaat’ genoemd. Naast organische zoekresultaten, laat de zoekmachine ook betaalde resultaten zien. Dat zijn advertenties en ook al staan ze bovenaan de pagina, dat wil nog niet zeggen dat ze automatisch ook beter aansluiten op hetgeen waar u naar op zoek bent.zoekmachines hoe werken ze

Kansen benutten om uw bedrijf vindbaar te maken via zoekmachines

Inspelen op de zogenaamde zoekwoorden of zoektermen die relevant zijn uw doelgroep, biedt kansen voor uw online zichtbaarheid. Wilt u dat uw bedrijf online goed vindbaar is? Houd dan onder andere rekening met het volgende:  

  • Kunnen zoekmachines uw website lezen? Is dit niet het geval, dan komt er ook geen match bij de zoektermen.
  • Staat uw website bekend als expert of gespecialiseerd in bepaalde zoektermen? Dan is de kans groot dat de website hoog scoort in de zoekresultaten. 
  • Linken sociale media en andere sites naar uw website? Dat verhoogt de status van de site. 
  • Voldoet uw website aan bepaalde technische specificaties? Dan scoort uw website altijd beter dan sites die dit niet doen. 

 

Belangrijk bij zoekmachine optimalisatie

Breng het doel van uw website vooraf in kaart. Wilt u bijvoorbeeld alleen maar reclame maken op internet of wilt u een goedlopende webshop? Het doel is van essentieel belang bij het ontwikkelen van de site, deze moet namelijk volledig worden ingericht op het bereiken van dat doel.

 

ICT-Tips van Peter over zoekmachines

  • Zorg ervoor dat uw website ‘device-responsive Dat wil zeggen dat de site zich aanpast aan het device (het apparaat) waarmee door uw bezoekers naar de site gekeken wordt. 
  • Wilt u graag aanvragen en/of opdrachtenvia de site ontvangen? Er zijn verschillende (gratis) mogelijkheden om de bezoekers van uw site in kaart te brengen en in detail te analyseren. Zorg ook voor een Call-To-Action button op de site: hiermee maakt u het de bezoekers van de site makkelijker om door te klikken en uiteindelijk op de juiste pagina terecht te komen (de pagina waar zij een aanvraag kunnen doen of een product kopen bijvoorbeeld).

 

Wilt u meer weten over zoekmachines en hoe uw website technisch moet voldoen om online vindbaar te worden? Vraag een gratis adviesgesprek aan of download het gratis e-book met ruim 100 waardevolle ICT tips voor Mkb-ondernemers. U vindt hem onderaan de homepage.

Geplaast in de categorie: ,