Telefonie anno nu: VoIP – bellen via internet

Op het gebied van telefonie is in de afgelopen jaren veel veranderd. Belden we vroeger over analoge of ISDN lijnen, nu is Voice over IP (VoIP) steeds populairder geworden. VoIP is bellen over internet. VoIP kan ook op basis van analoog of ISDN als u intern gebruik maakt van IP. De stelling dat VoIP uitsluitend bellen over internet is, klopt dus niet helemaal.

Traditionele telefonie

Tussen traditionele telefonie en VoIP zijn nogal wat verschillen. Op een analoge telefoonlijn zit standaard één telefoonnummer: u kunt één gesprek tegelijk voeren. Een ISDN-2 lijn heeft vier telefoonnummers: u kunt twee gesprekken tegelijk voeren. Daarnaast zijn deze telefoonnummers altijd locatie gebonden: ze hebben een vast netnummer.

VoIP

Bij VoIP staan de verbindingen en netnummers los van elkaar: zo zijn sinds een aantal jaar netnummers zoals 088 niet meer aan een bepaalde locatie gebonden. Bij VoIP kunt u dus – anders dan bij traditionele telefonie – verschillende (net)telefoonnummers aanvragen voor dezelfde locatie.

De snelheid van de verbinding is bepalend voor het aantal gesprekken dat u tegelijkertijd kunt voeren en staat los van het aantal telefoonnummers. Om een goede VoIP-oplossing te krijgen, is het heel belangrijk dat de volledige infrastructuur Quality of Service ondersteunt en dat dit ook op de juiste manier is ingericht.

Bereikbaarheid

Naast publieke telefoonnummers heeft u als bedrijf vaak ook te maken met interne telefoonnummers voor personen of afdelingen. Vroeger konden  externe nummers doorgeschakeld worden naar interne toestellen van personen of afdelingen. Dat kan nu nog steeds, maar u kunt daar nu ook mobiele telefoons aan toevoegen met een vast-mobiel integratie. U kunt dan bijvoorbeeld met uw mobiel bellen, maar de persoon die dat gesprek binnenkrijgt, ziet dan niet dat er met een mobiele telefoon wordt gebeld maar het nummer van de vaste lijn wordt meegegeven. Ook kunt u ervoor kiezen dat er bij het bellen naar een vast (doorkies)nummer een of meerdere gsm-toestellen mee rinkelen.

Belangrijk

Als er veranderingen plaatsvinden op het gebied van telefonie, is het verstandig om eerst een goed nummerplan op te zetten.

Welke pick-up groepen maak je aan?
Pick-up groepen zijn telefoonnummers die bij elkaar horen. Bijvoorbeeld een afdeling Administratie. Indien er een toestel van de administratie wordt gebeld kunnen de overige toestellen van de administratie direct of na bijvoorbeeld drie keer bellen mee gaan rinkelen.
Iemand van de afdeling neemt het gesprek aan namens de persoon die gebeld wordt.

Welke huntgroepen komen er?
Huntgroepen zijn telefoonnummers die bij elkaar horen. Bijvoorbeeld een afdeling Administratie met een eigen intern en indien gewenst een of meerdere externe telefoonnummers. Indien het groepsnummer of een van de externe nummers wordt gebeld, gaan alle toestellen binnen de huntgroep over. Degene op de afdeling die beschikbaar is, neemt de telefoon aan.

Tips van Peter

Onderzoek in hoeverre u de VoIP-oplossing kunt integreren met andere applicaties. Denk bijvoorbeeld aan klantenbeheer: hoe mooi is het dat u een klantenkaart al ziet voordat u de klant hebt gesproken!
Hou er rekening mee dat een kiestoon bij VoIP niet per definitief betekent dat de lijn beschikbaar is. Wij zijn dit gewend bij de reguliere telefonie, maar bij deze constructie wordt de kiestoon door het toestel zelf gegenereerd.

Meer handige ICT tips?

Download dan gratis mijn e-book met ruim 100 waardevolle ICT tips voor Mkb-ondernemers. Onafhankelijk advies nodig? Ik denk graag vrijblijvend met u mee over passende applicaties voor uw bedrijf, zodat u meer rendement kunt halen uit uw ICT. Vraag hiervoor een gratis adviesgesprek aan.

Geplaast in de categorie: ,