Overeenkomsten voor het gebruik van gratis tools: veilig of niet?
Maakt u weleens gebruik van ‘gratis’ diensten als We Transfer en Dropbox? Of van een tool om wachtwoorden in op te slaan? Dan heeft u vast gemerkt dat tijdens de installatie ervan een aantal vragen voorbijkomen waar u ‘ja’ moet aanklikken om verder te kunnen gaan.
Maar is de informatie die u via We Transfer verstuurd hebt nog wel van u? Welke rechten heeft u nog over bijvoorbeeld beeldmateriaal? En komt dit niet in conflict met andere overeenkomsten die u hebt afgesloten? En hoe werkt dat met social media? Is alles wat u daarop plaatst nog wel van u? En hoe krijgt u uw informatie weer van deze diensten verwijderd? Kortom, zijn gratis aangeboden diensten ook écht gratis?
Is een gratis dienst wel echt gratis?
Een bedrijf kan u natuurlijk een gratis dienst aanbieden om kennis te laten maken met een product of dienst, maar in een aantal gevallen zitten er heel andere motieven achter de gratis producten en diensten. Denk daarbij aan de levendige handel in klantinformatie op het internet. Bedrijven willen heel graag weten wat u bezighoudt, wat uw koopmotieven zijn en waar u gevoelig voor bent. Op die manier kunnen ze bevooroordeeld directe, persoonlijke marketing toepassen.
Rechten verliezen over uw eigen gegevens
Misschien vindt u dat deze marketingdoeleinden al een groot effect op uw privacy hebben, maar dit is maar onschuldig vergeleken bij de motieven van bepaalde andere partijen. U verliest bijvoorbeeld de rechten over uw eigen gegevens en derden mogen daar gebruik van maken. Waarom moet bijvoorbeeld een app op uw telefoon uw foto’s kunnen doornemen en bepalen wat uw locatie is? En welke medische gegevens deelt u onbewust en met wie wanneer u bepaalde apps gebruikt? Aardig privacygevoelige informatie.
Neem overeenkomsten goed door
Verschillende overeenkomsten mogen niet in conflict zijn met elkaar. Neem daarom iedere overeenkomst goed door. Natuurlijk is dat soms een hele klus, maar als ondernemer bent u uiteindelijk zelf verantwoordelijk én aansprakelijk.
ICT-tips van Peter
- Een ‘gratis’ dienst bestaat eigenlijk niet. Bedenk bij een aanbod altijd waarom een bedrijf u iets zou willen aanbieden. Welk belang heeft het betreffende bedrijf daarbij? En voor welke doeleinden zou deze partij bepaalde gegevens van u nodig hebben?
- Maak goede afspraken met uw medewerkers. Het gebeurt nog te vaak dat op eigen initiatief ‘even snel’ gebruik gemaakt wordt van een gratis oplossing, bijvoorbeeld bij het versturen van een groot bestand. Maar wat als daarbij vertrouwelijke informatie uitlekt?
Meer handige ICT-tips?
Download dan gratis mijn e-book met ruim 100 waardevolle ICT tips voor Mkb-ondernemers. U vindt hem onderaan de homepage van No Corners.
Onafhankelijk advies nodig? Ik denk graag vrijblijvend met u mee over passende applicaties voor uw bedrijf, zodat u meer rendement kunt halen uit uw ICT. Vraag hiervoor een gratis adviesgesprek aan.