Ik hield zelf de regie; over mijn gezondheid en mijn bedrijf
Deel 4 van mijn persoonlijke verhaal
Ik vertelde in mijn vorige blog over het team van specialisten op wie ik terug kon vallen toen ik na een CVA in het ziekenhuis belandde. Maar niet alleen op hen natuurlijk. Van veel mensen in een lotgenotengroep hoor ik dat zij vrienden zijn kwijtgeraakt na hun herseninfarct. Ik heb dit gelukkig niet zo ervaren, mijn vrienden zijn er nog allemaal. En laat ik ook de mensen in mijn zakelijke netwerk niet vergeten; leveranciers die mij extra tijd gaven om mijn financiën op de rit te krijgen, die zelfs een deel van de factuur lieten vervallen, klanten die bereid waren bepaalde projecten uit te stellen tot ik weer in staat ben om dit op te pakken. Ik heb ontzettend veel geluk met ze en vind het ontzettend gaaf en ontroerend om te zien wie er allemaal voor me klaar stonden, naar me wilden luisteren en met me mee wilden denken.
Ik denk dat het meespeelt dat ik direct tegen iedereen heel open geweest over mijn ‘situatie’, waardoor ik notabene vanuit de kliniek nog een presentatie heb gegeven voor een opdrachtgever en zélfs nog 2 nieuwe klanten mocht verwelkomen. Zo blijkt maar weer dat in een samenwerking vertrouwen en weten wat je aan elkaar hebt ontzettend belangrijk zijn. Dat geldt ook voor de samenwerking met je ICT-leveranciers. Je moet bij elkaar passen, maar in de dagelijkse praktijk zie ik helaas té vaak dat leveranciers liever hun product verkopen dan dat ze een eerlijk en goed advies geven.
Je koopt toch geen Ferrari als je eigenlijk een busje nodig hebt?
Als er iets is waar ik mijn nekharen van overeind gaan staan, dan is het wel dat een ICT-leverancier een bewering doet die ten eerste buiten zijn expertiseveld valt, en ten tweede; zonder zich in de klant te verdiepen. Zo hoorde ik een tijd geleden op een netwerkbijeenkomst dat een ICT-leverancier – die zelf helemaal niets met CRM-systemen te maken had – een vrij complex bedrijf adviseerde het CRM-pakket te nemen dat zij in hun bedrijf ook gebruikten. Zonder enige kennis te hebben van dit bedrijf en de uitdagingen waar ze dagelijks mee te maken krijgen. Onbegrijpelijk. Stel je voor dat je op zoek bent naar een nieuwe auto en iemand raadt je dan een Ferrari aan, omdat dat zo’n fantastische auto is en hij er zelf ook in rijdt. Kan wel zo zijn, maar als jij hem nodig hebt om met je partner, 3 kinderen, hond en caravan op vakantie te gaan, dan heb je daar toch echt helemaal niks aan.
Zelf de regie houden op je ICT
Met bovenstaande wil ik aangeven dat het onverstandig is om klakkeloos advies aan te nemen van iemand die overduidelijk belang bij dat advies heeft. Bovendien werk je meestal met meerdere ICT-partijen die elkaar nog weleens kunnen tegenwerken. In mijn vorige blog vertelde ik dat het team van medische specialisten die mij hielpen eigenlijk ook een soort back-ups zijn. Maar als hun adviezen en therapieën niet op elkaar zijn afgestemd, kunnen ze zelfs meer schade aanrichten aan mijn gezondheid. Kritisch nadenken, vragen stellen en zelf de regie houden is dus ontzettend belangrijk. Precies datzelfde geldt ook voor je samenwerking met verschillende ICT-leveranciers.
Voorbeeld: je werkt samen met meerdere ICT-leveranciers; voor telefonie, applicaties, pc’s, netwerkbeheer, servers. Dat lijkt nog niet zo complex, maar toch kan dit al een groot probleem vormen als er iets misgaat en niet duidelijk is bij wie de verantwoordelijkheid ligt. Ik heb het in de praktijk meegemaakt: een bedrijf schakelt een partij in voor de implementatie van software. Ook hebben zij een andere partij als netwerkbeheerder aangesteld. Na 1,5 jaar blijkt er geen enkele back-up gemaakt te zijn, want de beheerder zegt: “wij kennen deze software niet, dus wij maken geen back-up”. De softwareleverancier zegt “wij doen geen systeembeheer, dus wij zijn niet verantwoordelijk voor de back-up”. Dan beland je als opdrachtgever in een met jargon overladen discussie, waardoor je – heel begrijpelijk – met je handen in het haar zit. En één ding is zeker; zolang zij samen in discussie blijven, blijf jij facturen ontvangen. Het is dus noodzakelijk dat er 1 partij is die het overzicht houdt, de regie neemt en vooraf goede afspraken maakt.
Als je niet weet hoe je dat aanpakt, bel me gewoon even. Heb ik therapie of ben ik aan het trainen, dan bel ik je later even terug.
In mijn volgende blog vertel ik hoe mijn herstel verder is verlopen en hoe het nu met me gaat. Herstel is eigenlijk het thema van heel dit blog, want ik leg hierin uit dat herstel ook belangrijk is voor je bedrijf, wanneer er op het gebied van ICT iets is misgegaan. Wordt vervolgd…