Zit u wel op de juiste stoel?
Of laat u zich teveel leiden door de belangen van uw leveranciers?

Waarom is Quality of Service (QoS) nodig voor uw verbindingen?


Eerder waren netwerken voor gegevens en telefonie (spraak) gescheiden. Nu zijn telefonie, video en data vaak geïntegreerd: een apart netwerk is niet meer nodig. Wel stellen data en telefonie andere eisen aan een netwerk.
 
Wat doet QoS
Over een netwerk kunnen verschillende typen verkeer lopen, zoals data, video en telefonie. Wanneer je data en spraak met elkaar integreert, is Quality of Service (QoS) nodig. Spraak heeft immers voorrang boven data. QoS zorgt ervoor dat een bepaald type verkeer voorrang krijgt. Dit moet door alle apparatuur worden ondersteund.
 
Resultaat
Verstuur of ontvang je een e-mail, dan maakt het niet zoveel uit hoe dat proces van verzenden gaat. Een e-mail wordt in stukjes gehakt en verzonden. Al deze stukjes komen aan, worden weer op de juiste manier aan elkaar geplakt en zo weer beschikbaar gemaakt. Bij spraak kan dat proces natuurlijk niet zo verlopen. Een telefoongesprek moet vloeiend te volgen zijn.
 
Belangrijk
QoS is niet alleen belangrijk voor een verstaanbaar gesprek. Zonder QoS zouden veel telefoonlijnen gaan ruizen en kraken. Ook kan een gesprek zomaar wegvallen. Dat wil niemand!
 
Tips van Peter
  • Bij een VoIP-oplossing is het heel belangrijk dat van de provider tot en met het (draagbare) telefoontoestel QoS gebruikt wordt. Is er een schakel zonder QoS, dan is kwaliteit van de gesprekken niet te garanderen.
  • Wanneer een bedrijf geen eigen telefooncentrale heeft, maar deze dienst afneemt bij een provider in de Cloud, moet QoS ook geregeld zijn.
Meer handige ICT tips?
Download dan gratis mijn e-book met ruim 100 waardevolle ICT tips voor Mkb-ondernemers. Onafhankelijk advies nodig? Ik denk graag vrijblijvend met u mee over passende applicaties voor uw bedrijf, zodat u meer rendement kunt halen uit uw ICT. Vraag hiervoor een gratis adviesgesprek aan.
 

Reageren



Bekijk alle artikelen