Waarom een goede back-up absolute noodzaak is

Het herstellen van ICT gedragen functies binnen uw organisatie heeft alles te maken met de gewenste beschikbaarheid van deze functies. Kunt u geen halve dag zonder een bepaalde toepassing? Wat gebeurt er dan als u deze functie zou moeten herstellen? Stel dat er bijvoorbeeld vervangende hardware moet komen? Zijn uw verwachtingen dan reëel? En hoe belangrijk is de beschikbaarheid van deze toepassing? Gaat het bijvoorbeeld om uw facturen, planning of opdrachten? Of moet de prioriteit liggen bij andere belangrijke zaken als het uitdelen van medicijnen, verstrekken van maaltijden of toegangscontroles? Met andere woorden: wat zijn de echte kerntaken van uw organisatie?

ICT - ABC | Back-up en herstelOnmisbaar

Binnen een ICT omgeving zijn er altijd onmisbare onderdelen. Zonder internetverbinding komt er geen e-mail binnen. Of kunt u daarvoor terugvallen op uw telefoon? En kunt u nog e-mail ontvangen of facturen versturen als een switch defect is? Denk daarom goed na over de middelen en diensten die echt noodzakelijk zijn.

Uit de praktijk

Vlakbij een uitvaartcentrum slaat de bliksem in, waardoor 80% van alle ICT eruit ligt. Alle betrokken partijen worden opgetrommeld om de schade te inventariseren en herstellen, maar wat heeft nu de grootste prioriteit? In dit geval was dat de uitvaartdienst die de volgende dag om 10 uur gepland stond. Dat is natuurlijk niet iets wat je even kunt verplaatsen, dus de herstelwerkzaamheden waren er in eerste instantie op gericht om die uitvaartdienst door te kunnen laten gaan. De rest kan later hersteld worden.
Bij een crematie wordt door middel van een nummer op een keramische steen vastgelegd van wie de as is. Dit wordt bijgehouden in een digitaal systeem. Stel nu dat dat systeem plat ligt door de blikseminslag en u moet een back-up terugzetten. Hoe zorgt u er dan voor dat u van de meest recente crematies nog steeds weet van wie welke as is?
Dit zijn behoorlijk kritieke factoren in uw bedrijfsvoering waar u goed over na moet denken bij het maken van een calamiteitenplan en back-up.

Belangrijk

Bij het herstellen van ICT systemen krijgt u vaak te maken met het terugzetten van een back-up. In de praktijk betekent dit dat je een stap terug in de tijd maakt. Daarnaast is er tijd nodig om herstelwerkzaamheden uit te (laten) voeren.

Tips van Peter

  • Als u moet terugvallen op een back-up, betekent dit dat er een stap terug in de tijd wordt gemaakt. Zorg dat duidelijk is welke gegevens u moet kunnen reproduceren.
  • Als de beschikbaarheid van een functie is bepaald, zorg dan dat u weet wanneer, hoe en hoe snel u vervangende hardware kunt regelen bij een storing van de hardware.

Meer handige ICT tips?

Download dan gratis mijn e-book met ruim 100 waardevolle ICT tips voor mkb-ondernemers. Onafhankelijk advies nodig? Ik denk graag vrijblijvend met u mee over passende applicaties voor uw bedrijf, zodat u meer rendement kunt halen uit uw ICT. Vraag hiervoor een gratis adviesgesprek aan.

Geplaast in de categorie: ,