Zit u wel op de juiste stoel?
Of laat u zich teveel leiden door de belangen van uw leveranciers?

Goede telefonische bereikbaarheid: Kiest u voor traditionele telefonie of bellen via internet (VoIP)?


Welke externe en interne telefoonnummers zijn in gebruik? 
Moeten vaste en mobiele telefoonnummers met elkaar worden geïntegreerd? Wie moet wanneer welk gesprek aannemen? 
Moeten bepaalde applicaties en telefonie met elkaar samenwerken? 

Kortom, er moeten een heleboel keuzes gemaakt worden om een goede telefonische bereikbaarheid te borgen in uw bedrijf. Sinds een aantal jaar is bellen via internet (Voice over IP) erg in opkomst. Wat zijn nu vooral de verschillen tussen VoIP en de traditionele telefonie?
 
Telefoonnummer locatiegebonden
Bij een analoge telefoonlijn zit standaard 1 telefoonnummer en kun je 1 gesprek tegelijk voeren. Bij een ISDN-2 lijn zitten standaard 4 telefoonnummers en kun je 2 gespreken tegelijk voeren. Verder waren telefoonnummers altijd locatiegebonden. Roosendaal en omgeving hebben bijvoorbeeld 0165 als netnummer en Breda heeft 076.
 
Bij VoIP staan de verbindingen en de te gebruiken telefoonnummers los van elkaar. Misschien is het je opgevallen dat er sinds een aantal jaar netnummers zoals 088 zijn geïntroduceerd die niet aan een bepaalde locatie zijn gebonden. De snelheid van de verbinding is bepalend voor het aantal gesprekken dat je tegelijkertijd kunt voeren.
 
Meerdere nummers voor dezelfde locatie
Zat je bij traditionele telefonie vast aan 1 nummer per locatie, bij VoIP kun je als bedrijf verschillende telefoonnummers aanvragen voor dezelfde locatie.
 
Interne koppelingen voor goede bereikbaarheid
Naast publieke telefoonnummers heb je als bedrijf vaak ook te maken met interne telefoonnummers voor personen of afdelingen. Vroeger kon je al externe nummers doorschakelen naar interne toestellen van personen of afdelingen. Dat kan nu nog steeds, maar je kunt daar nu ook mobiele telefoons aan toevoegen met een vast-mobiel integratie. Je kunt dan bijvoorbeeld met je mobiel bellen, maar de persoon die dat gesprek binnenkrijgt, ziet dan niet dat er met een mobiele telefoon wordt gebeld. Ook kun je ervoor kiezen dat er bij het bellen naar een vast (doorkies)nummer een of meerdere gsm-toestellen mee rinkelen.
 
Bij VoIP zijn de publieke telefoonnummers als doorkiesnummer te koppelen aan een of meerdere interne telefoonnummers en zelfs aan gsm-nummers. Je kunt ook regelen dat wanneer een bepaalde persoon of afdeling niet bereikbaar is, een andere persoon of afdeling een inkomend gesprek overneemt. Hiermee heb je dus meer mogelijkheden om koppelingen te maken met zowel interne als mobiele telefoonnummers.
 
Goede telefonische bereikbaarheid borgen
Als er veranderingen plaatsvinden op het gebied van telefonie, is het verstandig om eerst een goed nummerplan op te zetten. Als onafhankelijk ICT-adviseur help ik u graag bij het opstellen van een nummerplan. Aan de hand van dit nummerplan is het mogelijk een offerteaanvraag op te stellen. Hoe beter deze aanvraag is, hoe beter de verschillende aanbiedingen met elkaar te vergelijken zijn en u uiteindelijk een weloverwogen keuze kunt maken om een goede telefonische bereikbaarheid van uw bedrijf te borgen. Vraag nu een gratis adviesgesprek aan!
 
 

Reageren



Bekijk alle artikelen