Blog

ICT - ABC | provider

Wat is belangrijk bij de keuze voor een provider?

Als ondernemer heeft u vaak te maken met verschillende providers. Dat varieert van een hostingpartij voor uw website of webshop tot het op afstand managen van uw draadloze netwerk of telefonie.

Lees verder
ICT - ABC | Quality of Service

Waarom is Quality of Service (QoS) nodig voor uw verbindingen?

Eerder waren netwerken voor gegevens en telefonie (spraak) gescheiden. Nu zijn telefonie, video en data vaak geïntegreerd: een apart netwerk is niet meer nodig. Wel stellen data en telefonie andere eisen aan een netwerk.

Lees verder
ICT - ABC | bewaarplicht

Hoe borgt u verschillende bewaartermijnen in uw bewaarplicht?

Welke middelen staan een organisatie ter beschikking om gegevens op te slaan en te bewaren? Hiervoor bestaan vele oplossingen, variërend van oplossingen in eigen beheer, bij derden of in de Cloud. Al deze oplossingen hebben voor- en nadelen.

Lees verder
ICT - ABC | Junkmail

Hoe kunt u junkmail voorkomen?

Mail is tegenwoordig net zo belangrijk als telefonie en misschien nog wel belangrijker. Maar e-mailen kent ook een aantal nadelen. Spam, het ontvangen van junkmail, is één van die belangrijkste nadelen. Alles wat voor de ontvanger van geen waarde is, noemen we junkmail.

Lees verder
ICT - ABC | Cloudoplossing

Wanneer kiest u voor een cloudoplossing?

‘Ik werk in de Cloud’ u hoort het regelmatig. Een cloud is een verzameling van verschillende ICT-oplossingen die u onderbrengt bij een derde partij, een host. Er zijn public en private cloudoplossingen, maar ook gratis en betaalde varianten.

Lees verder
ICT - ABC | maatwerk software

De voor- en nadelen van maatwerk softwareoplossingen

Het op maat laten maken van een softwareoplossing biedt voordelen als deze goed uitgedacht is en volledig aansluit op de behoefte. Maar er zijn ook nadelen: wie is er bijvoorbeeld eigenaar van de oplossing? Een van de lastige zaken van maatwerk is het borgen van de continuïteit van de oplossing. Als…

Lees verder
ICT - ABC | Back-up en herstel

Waarom een goede back-up absolute noodzaak is

Het herstellen van ICT gedragen functies binnen uw organisatie heeft alles te maken met de gewenste beschikbaarheid van deze functies. Kunt u geen halve dag zonder een bepaalde toepassing? Wat gebeurt er dan als u deze functie zou moeten herstellen? Stel dat er bijvoorbeeld vervangende hardware moet komen? Zijn uw…

Lees verder

Telefonie anno nu: VoIP – bellen via internet

Op het gebied van telefonie is in de afgelopen jaren veel veranderd. Belden we vroeger over analoge of ISDN lijnen, nu is Voice over IP (VoIP) steeds populairder geworden. VoIP is bellen over internet. VoIP kan ook op basis van analoog of ISDN als u intern gebruik maakt van IP.…

Lees verder

Hoe kunt u risico’s managen in uw ICT?

U heeft alle kritische functionaliteiten binnen uw werkprocessen in beeld en wilt uw risico’s zoveel mogelijk beperken en de continuïteit van deze processen waarborgen. Een tweede server aanschaffen voor de belangrijkste taken is een dure oplossing die u zich eigenlijk niet kunt permitteren. Maar heeft u enig idee welke andere…

Lees verder

Rol social media steeds belangrijker voor uw bedrijf

Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube, Instagram, Pinterest… social media is bijna niet meer weg te denken. Er is een enorm aanbod van platforms om op te communiceren. Maar voor welk platformen kiest u als onderneming en weten uw medewerkers dat ook?

Lees verder

Bent u een mkb-ondernemer die:

  • externe ICT-kennis nodig heeft?
  • zelf geen tijd in ICT kan steken?
  • een doordacht ICT-beleid wenst?
  • inzicht in ICT-mogelijkheden wil?
  • ICT winstgevend wil laten zijn?